لوله های پلی اتیلن سنگین


لوله های تولید شده از پلی اتیلن، بدلیل عدم امکان نشست، فاسد شدن، نصب آسان و مقاومت دربرابر حرکت خاک و فشار، حدود نیم قرن است که مـورد مصرف قـرار می گیرند. ازطرفی بدلیل آنکـه، پلی اتیلن یک ماده ویسکوالاستیک میباشد و مثل همه ترموپلاستیکها رفتار خزش ازخود نشان میدهد، بر اثر مرور زمان دچار تغییر شکل میشود. چنین پدیده ای حتی در دمای معمولی و فشار نسبتاً کم نیز صورت می پذیرد و همانند دیگر پلاستیکها، خواص مکانیکی پلی اتیلن به سه پارامتر زمان، حرارت و فشار وابسته است. بنابراین در محاسبات مربوط به طراحی لوله ها، همواره مقادیر خواص مکانیکی توسط آزمایشات طولانی مدت تعیین و الزاماً دریک فاکتور بنام، فاکتور ایمنی تقسیم میشود.

مزایای لوله های پلی اتیلن دوجداره


1- عمر طولانی  
2- انعطاف پذیری و قابلیت تحمل خمش
3- وزن کمتر نسبت به انواع فولادی و چدنی وبتنی
4- رسوب ناپذیری، بدلیل صیقلی بودن سطح داخلی لوله
5- مقاوم تا دمای50 درجه سانتیگراد و نامحلول بودن در برابر تمامی حلالهای آلی    
6- مقاوم در برابر مواد خورنده (اسیدها، نمکها و بازها) و میکرواُرگانیسم ها
7- مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش آفتاب به دلیل استفاده از مواد ( (Anti-uv
8- مقاوم در برابر حمله جوندگان و میکرواُرگانیسمها، به دلیل فقدان ارزش غذایی   
9- سهولت در نصب و اجرای سریع کارگذاری 
10- تحمل پذیری خوب در برابر بار                                     
11- حمل ونقل آسان
12- تحمل سرما وگرمای شدید
13- امکان استفاده از انواع اتصالات
14- خواص هیدرولیکی خوب لوله به دلیل بر خوردار بودن از سطوح داخلی صاف
15- مقاومت بسیار خوب در برابر سایش تحمل پذیری در برابر بار ترافیکی                         
 
 


 
 
کاربرد لوله های پلی اتیلن دو جداره
 
1- شبکه های جمع آوری و انتقال فاضلابهای شهری و مناطق صنعتی
2- شبکه های جمع آوری آبهای سطحی در شهرها ومناطق صنعتی و کشاورزی
3- شبکه های آبیاری و زهکشی
4- انتقال مایعات صنعتی اسیدها، بازها، نمکها و غیره ... بصورت ثقلی
5- سیلوی مواد و مایعات
6- قالب مستمر در پل های کوچک
7- مقسم آب
8 - کاربرد بعنوان سیفون آب در جاده ها و رود خانه ها
9 - معابرآدم رو
ﻧﻜﺘه ای که می بایستی همواره در مباحث عمر مفید لوله بدان توجه نمود، کیفیت و نحـوۀ نصب و کـارگذاری اینگونه از لوله می باشد. تمامی سازه های مدفون در خاک به نوعی، بخشی از ساختار خاک محسوب شده و لذا نیروهای وارد شده را با برهمکنشی که با یکدیگر دارند، تحمل می نمایند. در نتیجه، نصب بی دقت لوله، میتواند باعث عملکـرد ضعیف آن در بستر خاک شود. از جملـه استاندارد های کارگذاری را میتوانASTMD2321) وAASHTO و ATV) نام برد.
از عمده مزایای استفاده از منهولهای پلی اتیلن تولیدی در شرکت مجتمع کارخانجات پشتیبانی توﺳﻌﮥ نیشکر می توان، به پائین بودن چگالی پلی اتیلن در مقایسه با بتن مر بوط دانست، که موجب کمتر شدن وزن منهولهای پلی اتیلن در مقایسه با منهولهای بتنی شده است. همچنین در زمینهای باتلاقی وشنی، بدلیل آنکه امکان زیرسازی مناسب برای منهولهای سنگین وجود ندارد، همچنین به علت سستی زمین و در نتیجه عدم امکان تست منهول و به علت چگالی پایین آن نسبت به آب، از خطر نشست و فرورفتن در زمین، کاملاً مصون می باشند.
ازطرفی با انعطـاف پذیری ذاتـی پلی اتیلـن و خاصیت ضربه پذیـری آن، منهولهای ساخته شده از پلی اتیلن از مقاومت بالایی در برابر ضربات وارده در حین حمل و نقل یا پروسه نصب بر خوردارند. پلی اتیلن با برخوردار بودن از طبیعت خنثی، دارای مقاومت زیادی در برابر مـواد شیمیایـی مختلف می باشد. بهمین دلیل خطر خوردگی و یا پوسیدگی آنها در مجاورت با مواد خورنده و محیطهای مهاجم، بسیار پایین است.
از شاخصهای بارز منهولهای پلی اتیلنی نسبت به دیگر منهولها، پایین بودن احتمال چسبیدن مواد معلق و گل ولای به آن میباشـد که در صـورت ته نشینی گل و لای، با اولین جریان شدید آب کامـلاًشسته و تمیز میشوند.



از دیگر مزیتهای مهم، می توان به سرعت نصب بالای منهولهای ساخته شده از جنس پلی اتیلن اشاره نمود. با توجه به اینکه منهولهای پلی اتیلن به صورت پیش ساخته تولید میشوند، پس از حمل به محل، آماده کارگذاری بوده و براحتی با استفاده از ماشین آلات حاضر در محل مانند بیل مکانیکی، قابل نصب میباشند. بدلیل استفاده از پلی اتیلن در ساخت منهولها، از طول عمر بسیار بالایـی حدود 50 سال، برخوردار خواهند بود.